free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Isnin, 10 Jun 2013

Tradisi Lisan Merakam Bahasa - Dr. Antonia Soriente

Dr. Antonia Soriente
Dr. Antonia Soriente dari Jabatan Bahasa Indonesia dan Jabatan Kesusasteraan Asia Afrika dan Laut Mediterranean, University Naples ‘L’orientale’, Pizza San Domenico Maggiore Napoli, Italy, mendokumen 10 jenis genre sastera bahasa Kenyah dan Penan/Punan setelah tinggal bersama masyarakat itu dan seterusnya mengamalkan bahasa lisan itu.
Dalam syarahan sarjananya di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) yang bertajuk "Dokumentasi Tradisi Lisan dalam Komuniti Kenyah dan Punan Borneo",  beliau berjaya menyenaraikan genre sastera bahasa Kenyah dan Penan/Punan yang terdiri dari puisi, epik, cerita rakyat, cerita sejarah, teka-teki dan cerita rekaan. 
Antara lain beliau menjelaskan bahawa penyimpanan rekod dan corak penggunaan bahasa Kenyah dan Penan/Punan Borneo adalah media penting untuk mengekalkan tradisi lisan dan memelihara warisan mereka. Dokumentasi bahasa telah muncul sebagai satu bidang siasatan linguistik dan amalan. Ia bersangkutan dengan menyediakan rekod serba guna amalan linguistik yang ditemui dalam sesebuah komuniti pertuturan.
Pengetahuan dan proses terperinci untuk memasukkannya ke dalam arkib adalah satu yang asas dan penting bagi penyelenggaraan bahasa. Beliau menghadapi pelbagai kesukaran untuk mendokumentasikan bahasa itu kerana mereka tidak mempunyai huruf atau tulisan.
Dr Antonia berpindah ke Borneo dan berada dalam kalangan kaum Kenyah dan Penan untuk mendengar dan merekodkan bahasa mereka. Kaedah yang digunakannya ialah melawat dari kampung ke kampung mendengar cerita rakyat mereka, lagu kanak-kanak tradisional dan permainan kanak-kanak untuk direkodkan. Adakalanya apabila mereka tidak tahu, mereka akan mencadangkannya menemui warga emas di kampung yang masih  tahu cerita-cerita lama untuk direkodkan.
Cerita-cerita itu semuanya diturunkan dari tahun ke tahun secara turun temurun kepada beberapa generasi secara lisan dan ingatan. Beliau kagum bahawa bahasa yang tidak mempunyai huruf dan tulisan masih boleh dikekalkan sehingga ke hari ini.
Dalam usaha untuk mendokumentasikan bahasa mereka, Dr. Antonia perlu memahami bagaimana mereka tinggal dan mengamalkan bahasa mereka. Memahami sejarah mereka adalah bahagian penting bagi menjayakan penelitian beliau.

Beliau menggalakkan kajian dan penelitian bahasa dan dialek dijalankan pada masa depan, antaranya ialah mengenai Penan Banuli, Punan Tubu dan pelbagai bahasa Kenyah lain.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan