free glitter text and family website at FamilyLobby.com

Selasa, 16 Julai 2013

NAMA PERNIAGAAN: WAHANA PENGUNGKAP KECITRAAN JATI DIRI

Surinah binti Haji Nordin
BRUNEI DARUSSALAM

Kertas kerja ini bertujuan untuk melihat nama perniagaan sebagai wahana atau komoditi yang mempunyai peranan yang tidak kurang hebatnya dalam mempromosi bahasa. Kertas kerja ini mengupas tentang senario dan isu penggunaan bahasa pada nama perniagaan terutamanya yang terdapat di papan-papan nama perniagaan di Negara Brunei Darussalam. Fokus perbincangan menjurus kepada penciptaan nama perniagaan khususnya yang menggunakan dialek tempatan, dan bagaimana leksikal tempatan mampu digarap, dikias makna, dan diguna pakai semaksimumnya dalam mencerminkan budaya, persepsi, perilaku dan pemikiran sesebuah masyarakat pengguna bahasa. Sesetengah pemilik perniagaan, secara tidak langsung berusaha menuangkan nilai-nilai budayanya ke dalam nama perniagaan mereka agar boleh diketahui oleh generasi baharu atau masyarakat asing yang berkunjung ke negara ini. Turut dimuatkan dalam makalah ini ialah kemahiran mengolah dan mencipta satu-satu nama perniagaan dengan pelbagai bentuk dan gabungan bahasa, iaitu sesuatu yang merupakan refleksi kreatif penciptanya yang ingin mengongsikan pengalaman hidup diri dan masyarakatnya. Makna yang tersirat pada nama perniagaan cukup luas untuk dibicarakan. Dalam sanubari pemilik perniagaan, pelbagai hasrat terbuku untuk menyaksikan perniagaan yang dibina berkembang maju. Namun dari sudut lain, makalah ini juga mencuba untuk mengongsikan bahawa terdapat ‘suatu bentuk kekreatifan’ yang berupaya menjejaskan atau menghapuskan bahasa atau dialek tempatan dek faktor-faktor ekonomi dan sosial tanpa disedari oleh masyarakat walaupun ini agak relatif sifatnya. Sikap pemilik perniagaan yang mencipta nama perniagaan dengan berpaksikan ekonomi semata-mata sewajarnya disedarkan, dan mereka seharusnya diinjeksi dengan sikap berbangga terhadap bahasa sendiri. Pertimbangan terhadap ekonomi semata-mata menyebabkan munculnya dampak yang bukan sedikit terhadap kelangsungan bahasa tempatan. Penciptaan nama perniagaan yang bersifat berbilang bahasa (multilingual) lebih kerap digunakan berbanding dengan nama perniagaan yang bersifat ekabahasa. Bentuk kekreatifan sebegini acap kali dianggap sebagai suatu trend, dan jarang sekali perkara ini dinilai sebagai suatu ketandusan idea. Tidak mustahil bentuk kekreatifan sebegini akhirnya mencetuskan fenomena kegalauan pemakaian bahasa. Dampak kegalauan pemakaian bahasa tidak boleh dianggap enteng dek mengejar keuntungan semata-mata. Justeru, perlu ada inisiatif pihak-pihak yang bertanggungjawab untuk melibatsertakan para peniaga untuk bersama-sama memelihara dan mengutamakan warisan tak ketara, iaitu bahasa tempatan terutama pada aspek nama perniagaan yang dipaparkan pada papan nama perniagaan. Pada akhir makalah, diturunkan pelbagai langkah strategik yang boleh dilaksanakan bagi memunculkan dan melestarikan dialek tempatan pada nama perniagaan.


Kata kunci: nama perniagaan, bahasa dan dialek tempatan, multilingual, ekabahasa, kekreatifan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan